MÜSNED-İ HANBEL

BABLAR    KONULAR    NUMARALAR

BÜYÜK VE KÜÇÜK GÜNAHLAR

<< 3258 >>

39- üçlü Dörtlü ......Olarak Gelen Yasaklamalar

 

1. Ruveyfi' b. Sabit

 

- - (-)

24130 (1)- Şiyeym b. Beytan der ki: Mesleme b. Muhalled, Mısır'ın aşağı taraflarında idi. Ruveyfi' b. Sabit el-Ensari'yi vali tayin etmişti. Kendisiyle birlikte Şerik denen yerden Kevmi Alkam'a veya Kevmi Alkam'dan Şerik'e doğru yürüdük. Ruveyfi' b. Sabit şöyle dedi: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) zamanında gazveye çıktığımız zaman bizden biri elde edeceği ganimetin yarısını ona vermek şartıyla (din) kardeşinin devesini alırdı. Hatta bizden birine ganimetten payolarak okun temreni düşerken tüyü ve ağaç kısmı da (din) kardeşinin olurdu. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bana şöyle buyurdu: ''Ey Ruveyfi'! Umarım ki sen benden sonra uzun zaman yaşarsın. İnsanlara, kim sakalına düğüm atarsa veya boynuna yay kirişiyle (nazarlık olarak) gerdanlık takarsa veya hayvan tezeği ile veya kemikle istinca yaparsa (taharetlenirse) Allah'ın, Muhammed'e indirdiğinden beri olacağını haber ver. ''

 

[Hasen]

 

Diğer tahric: Ebu Davud (36) rivayet etti.

 

 

 

24131 (2)- Şiyeym b. Beytan der ki: Ruveyfi' b. Sabit bize şöyle anlattı:

"Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) zamanında (gazveye çıktığımız zaman) bizden biri elde edeceği ganimetin yarısını ona vermek ve yarısının kendisinin olması şartıyla (din) kardeşinin devesini alırdı. Hatta bizden birine ganimetten payalarak okun tüyü ve ağaç kısmı düşerken temreni (din) kardeşinin olurdu. Sonra Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bana şöyle buyurdu: "Ey Ruveyfi'f Umarım ki sen benden sonra uzun zaman yaşarsın. İnsanlara, kim sakaffarına düğüm atarsa veya boynuna yay kirişiyle gerdanlık takarsa veya hayvan tezeği ile veya kemikle istinca yaparsa Muhammed (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kendisinden uzaktır diye haber ver. ''

 

[Hasen]

 

 

 

24132 (3)- Şiyeym b. Beytan bildiriyor: Şeyban el-Kıtbani'nin şöyle dediğini işittim: Mesleme b. MuhaUid, Ruveyfi b. Sabit el-Ensari'yi Mısır'ın aşağı taraflarına vali tayin etmişti. Kendisiyle birlikte yola çıktık. Ruveyfi dedi ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bana şöyle buyurdu: "Ey Ruveyfi' Umarım ki sen benden sonra uzun zaman yaşarsın. İnsanlara, kim sakallarına düğüm atarsa veya boynuna yay kirişiyle gerdanlık takarsa veya hayvan tezeği ile veya kemikle istinca yaparsa Muhammed (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kendisinden uzaktır diye haber ver. ''

 

 

1. Ebu Hureyre

 

- - (-)

24133 (1)- Ebu Hureyre bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kişinin ayakta su içmesini ve tulumun ağzından içmesini yasakladı. Bunun yanında kişinin, duvarına, komşusunun direğinin ucunu koymasına engel olmasını da yasakladı."

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Buhari (5627) ve İbn Mace (3420) rivayet ettiler.

18876 (5)'te tekrar etmiştir.

 

 

1. Ebu Hureyre

 

- - (-)

24134 (1)- Ebu Hureyre der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "üç sınıf insan vardır ki, Allah (kıyamet gününde) onlarla konuşmaz, onlara (rahmet bakışıyla) bakmaz ve kendilerini temize çıkarmaz. Onlar için can yakıcı bir azab vardır. Biri, geniş yerde ihtiyacından fazla olan suyunu başkasından men edendir. Biri, dünyalık için halifeye biat eden ve halife istediğini verirse ahdine vefa gösterenı vermezse ahdini bozan kişidir. Biri de, ikindi vaktinden sonra malını satan ve: ''Ben bunu şu kadara aldım'' diye yemin eden ve müşteriyi aldatandır. ''

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Buhari (5/25, 209, 13/174),Müslim (1/41, 42), Ebu Davud 3/295 (3474, 3475), Nesai (2/213), Tirmizi (2/294, 295) İbn Mace (2207, 2870) ve Ebu Avane (1/41, 42), rivayet ettiler.

 

 

 

24135 (2)- Ebu Hureyre der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "üç sınıf insan vardır ki, Allah (kıyamet gününde) onlarla konuşmazı onlara (rahmet bakışıyla) bakmaz ve kendilerini temize çıkarmaz. Onlar için can yakıcı bir azab vardır. Bunlardan biri, ihtiyacından fazla olan sudan yolcuyu men eden, biri, ikindi vaktinden sonra malını satan yalan yeminle satan ve biri de, halifeye biat eden ve halife istediğini verirse ahdine vefa gösterenı vermezse ahdini bozan kişidir. ''

 

[Sahih]

 

 

2. Muğire b. Şu'be

 

- - (-)

24136 (1)- Muğire b. Şu'be'nin katibi Verrad der ki: Muaviye, Muğire b. Şu'be'ye: "Bana, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den işitmiş olduğun şeylerden yaz" diye bir mektup yazdı. Bunun üzerine Muğire beni çağırıp şöyle bir mektup yazdı: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in namazını kılıp bitirdiği zaman: "Allah'tan başka hiç bir ilah yoktur. O, birdir ve hiç bir ortağı yoktur. Mülk O'nundur ve hamd Unadır. O herşeye gücü yetendir. Allahım! Senin verdiğine mani olacak, senin mani olduğuna da verecek hiç kimse yoktur. Makam sahibinin sahip olduğu şeyler, senin yanında kendisine hiçbir fayda vermez'' diye dua ettiğini işittim. Ayrıca dedikodudan, çok soru sormaktan, malı telef etmekten, kız çocuklarını diri diri toprağa gömmekten, analara itaatsizlik etmekten ve verilmesi gerekeni vermemekten ve hakkı olmayan bir şeyi istemekten yasakladığını işittim."

 

[Sahih]

 

5476 (7)' de tekrar etmiştir.

 

 

3. Sakif Oğullarından Biri

 

- - (-)

24137 (1)- Sakif oğullarından bir adam der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den üç şey istedik, ama bize izin vermedi. Kendisine: "Bizim topraklarımız soğuk bir bölgededir" diyerek abdest konusunda bize serbestlik tanımasını istedik. Bu konuda bize izin vermedi. Kabak içinde şıra yapmak için izin istedik, bu konuda da bize izin vermedi. Ebu Bekre'yi bize geri vermesini istediğimizde kabul etmeyip: ''O, Allah'ın ve Resulü'nün azatlısıdır'' karşılığını verdi. Ebu Bekre, Taif kuşatıldığı zaman Allah Resulü'ne (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kaçarak müslüman olmuştu.

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Said b. Mansur, cihad 2/290 (2808), İbn Sa'd (7/9) ve Tahavi, Şerh Me'ani'l-Asar (3/279) rivayet ettiler. Heysemi (4/245): "Ahmed'in ravileri Sahih'in ravileridir" dedi.

 

 

 

24138 (2)-Z Şa'bi, Sakif oğullarından bir adam kanalıyla Allah Resulü'nden (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bir önceki hadisin aynısını aktardı.

 

[Sahih]

 

 

4. Hz. Aişe

 

- - (-)

24139 (1)- Hz. Aişe der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: ''Allah katında amel defterleri üç çeşittir. Allah bunlardan birisinin içindekileri hiç önemsemez. Birisinin içindekilerden hesabı sorulmadık bir şey bırakmaz. Diğerinin ise içindekilerden hiçbir şeyi affetmez. İçindekilerden hiçbir şeyi affetmediği defterı içinde Allah'a şirk koşma olan defterdir. Zira Allah: ''Biliniz ki kim Allah'a ortak koşarsa muhakkak Allah ona cenneti haram kılar''[Maide 72] buyurmaktadır. İçindekileri önemsemediği defteri kulun kendisiyle Rabbi arasında olanı tutmamış olduğu bir günlük oruç veya namaz gibi kendi nefsine zulmettiği şeylerin yazılı olduğu defterdir. Allah, eğer dilerse bunları affeder ve bağışlar. Hesabını sormadık bir şey bırakmadığı defter ise, kulların birbirine yaptığı haksızlakların yazıldığı defterdir. Bunlara muhakkak kısas uygular.

 

[Hasen]

 

Diğer tahric: Hakim, Müstedrek'te (5/575) rivayet etti. Heysemi (18382) der ki: "Ahmed rivayet etti. Ravilerden Sadaka b. Musa'yı çoğunluk zayıf bulmuş, Müslim b. İbrahim ise: "Sadaka b. Musa bize nakletti ve kendisi dürüsttü" dedi. Diğer ravileri güvenilirdir."

 

 

1. Hz. Ali

 

- - (-)

24140 (l)-Z Hz. Ali der ki: Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem), bana şöyle buyurdu: ''Ey Ali! Sana çok zor gelse de abdestini tam al. Sadaka (zekat) malını yeme. Eşeği ata sıçratma ve yıldız ilmiyle uğraşan kimselerle (müneccimlerle) oturma.''

 

[Zayıf]

 

Diğer tahric: Ebu Ya'la (484) rivayet etti. Heysemi (1213, 8474) der ki: "Senedinde yer alan

Kasım b. Abdirrahman zayıftır."

 

 

2. Ebu Said

 

- - (-)

24141 (1)- Ebu Said der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:

''Kalpler dört çeşittir. Biri (içinde hile ve aldatma olmayan) temiz kalptir ki onda kandil gibi bir nur vardır. Biri kılıfı üzerine bağlı (hakkın içine girmesine engel) olan kapalı kalptir. Biri ters çevrilmiş (içine girmiş olan hayırlar boşalmış) olan kalptir. Biri de ikiyüzlü olan kalptir. Temiz olan kalp, müminin kalbidir. Onun kandili nurudur. Kılıfı üzerine bağlı olan kapalı kalp ise, kafirin kalbidir. Ters çevrilmiş kalp ise, hakikatı bildikten sonra inkar eden münafığın kalbidir. İkiyüzlü olan kalp ise, içinde hem imanı hem de nifağın bulunduğu kalptir. Ondaki imanı tatlı suda yetişip gelişen bakla gibidir. Nıfak ise, kan ve irin toplayan bir yara gibidir. Bunlardan hangisi daha üstün gelirse, kalbe o hakim olur. ''

 

[Zayıf]

 

Heysemi (224) der ki: "Hadisi Ahmed b. Hanbel ve el-Mu'cemu's-sağir'de Taberani rivayet etmiş olup senedinde Leys b. Ebi Süleym vardır."

 

 

1. Abs el-Gifar!

 

- - (-)

24142 (1)- Uleym anlatıyor: Bir damda oturmuştuk. Beraberimizde Allah Resulü'nün (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ashabından bir kişi bulunmaktaydı. - Yezid:

"Bu kişinin ancak Abs el-Gifarı olduğunu biliyorum" dedi.- İnsanlar vebadan dolayı kaçıp gidiyordu. Abs üç defa: "Ey veba! Beni al (yakala)!" dedi. Zazan Ebu Ömer şöyle devam etti: "Bunun üzerine Uleym: "Niçin öyle diyorsun? Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Sizden biri ölümü temenni etmesin. Çünkü ölümı kişinin amelinin kesildiği anda gelir, Kişi artık Allah'ın rızasını kazanmak için tekrar dünyaya döndürülmez'' buyurmadı mı?" deyince, Abs şu karşılığı verdi: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in şöyle buyurduğunu işittim: ''Altı şey gelmeden önce ölüm hususunda acele ediniz (Allah'tan ölüm isteyiniz), Bunlar sefih kimselerin idareci olması, polislerin çoğalması, hükmün satılması, kanın değersiz görülmesi, sıla-i rahmin kesilmesi ve Kur'an'ı teğanni şeklinde çalgı ile okuyan bir neslin türemesidir, İnsanları fıkhı kendilerinden daha az biliyor olsalar da Kur'an'ı bu şekilde okuyanları (namazda) öne geçirecektir. ''

 

[Hasen]

 

Diğer tahric: Taberani, M. el-Kebir 18/35- 37 (57- 73) rivayet etti. Heysemi (5/245) der ki: "Ahmed ve Taberani, M. el-Kebir'de iki senetle rivayet ettiler. M. el-Kebir'in senetlerinden biri, Sahih'in ravileridir."

 

 

2. Avf b. Malik

 

- - (-)

24143 (1)- Şeddad Ebu Ammar eş-Şami der ki: Avf b. Malik: "Ey veba! Beni al (yakala)!" dedi. Oradakiler: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in: ''Müslümanın ömrü ne kadar uzun olursa; bu kendisi için hayırdır'' buyurduğunu işitmedin mi?" deyince, Avf b. Malik şöyle dedi: "Evet (işittim), ancak altı şeyden korkmaktayım. Bunlar sefih kimselerin idareci olması, hükmün satılması, güvenlikçilerin çoğalması, sıla-i rahmin kesilmesi, Kur'an'ı teğanni şeklinde çalgı ile okuyan bir neslin türemesi ve kan dökülmesidir."

 

[Hasen]

 

Diğer tahric: İbn Ebi Şeybe (15/244) ve Taberani, el-Mu'cemu'l-kebir'de (18/104) rivayet ettiler.

 

 

 

24144 (2)- Şeddad Ebu Ammar bildiriyor: Avf b. Malik el-Eşca'i: "Ey veba! Beni al (yakala)!" dedi. Oradakiler: "Niçin öyle diyorsun? Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in: ''Müminin ömrünün uzun olması sadece hayırını arttırır'' buyurduğunu işitmedin mi?" deyince, Avf b. Malik: "Evet (işittim) ... " Sonrasında ravi bir önceki hadisin aynısını aktardı.

 

[Hasen]

 

 

1. Ebu Reyhane

 

- - (-)

24145 (1)- Ebu'l-Husayn el-Heysem der ki: Ben ve Ebu Amir diye adlandırılan bir arkadaşım İyliya'da (Kudüs'te) namaz kılmaya gittik. Onların kıssacısı Ebu Reyhane adlı Ezd kabilesinden bir adam idi. Arkadaşım benden önce mescide gitti. Sonra ben kendisine yetiştim ve yanına oturdum. Bana: "Ebu Reyhane'nin kıssalarına ulaştın mı?" deyince:

"Hayır" cevabını verdim. Bunun üzerine şöyle anlattı:

Onun işittim, diyordu ki: "Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şu on şeyi yasakladı: Ön dişlerin törpülenerek inceltilmesini, dövme yapılmasını, (yüzdeki) tüylerin yolunmasını, aralarında bir örtü olmaksızın erkeğin erkekle (çıplak bir şekilde) yatmasını, aralarında bir örtü olmaksızın kadının kadınla (çıplak bir şekilde) yatmasını, yağmalamayı, kaplan postu üzerine oturmayı, kişinin Cahiliye dönemindeki gibi giysileri altına ipek giymesini, kişinin Acemler gibi omuzlarına ipek koymasını ve kişinin idareci olmadığı halde yüzük takınmasını."ı

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Ebu Davud, libas 4/48 (4049), Nesai, zine 8/143 (5091) ve İbn Mace, libas 2/1205 (3655) rivayet ettiler.

 

 

 

 

24146 (2)- Ebu Reyhane der ki: "Bize ulaşan habere göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem), ön dişlerin törpülenerek inceltilmesini, dövme yapılmasını, (yüzdeki) tüylerin yolunmasını, şiğar'ı, aralarında bir örtü olmaksızın erkeğin erkekle veya kadının kadınla çıplak bir şekilde yatmasını, saç eklemeyi ve mülamese usulü satışı yasaklamıştır."

 

 

 

24147 (3)- Ayyaş b. Abbas el-Kitbani, Ebu'l-Husayn el-Hacri'den bildiriyor: Kendisi ve bir arkadaşı Ebu Reyhane'nin yanına gidip ondan hayırlı şeyler öğrenirlerdi. Ebu'l-Husayn el-Hacri şöyle devam etti:

Bir gün arkadaşım Ebu Reyhane'nin yanında bulundu. Ben gidememiştim. Arkadaşım ondan şöyle işittiğini söyledi: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) on şeyi haram kıldı: Ön dişlerin törpülenerek inceltilmesini, dövme yapılmasını, (yüzdeki) tüylerin yolunmasını, aralarında bir örtü olmaksızın erkeğin erkekle (çıplak bir şekilde) yatmasını, aralarında bir örtü olmaksızın kadının kadınla (çıplak bir şekilde) yatmasını, kişinin giysileri altına ipek giymesini, kişinin omuzlarına ipek koymasını, kaplan postu üzerine oturmayı, yağmalamayı ve kişinin idareci olmadığı halde yüzük takınmasını."

 

[Sahih]